RDS Max 4.0 & Soundprocessing

All posts related to RDS MAX 1.0 and 2.0 go here!

Moderators: Sir Nigel, Nina, pcs, 5r, phpBB2 - Administrators

Post Reply
User avatar
klaas kramer
Regular poster
Regular poster
Posts: 24
Joined: Tue Aug 31, 2004 7:08 pm
Location: urk
Contact:

RDS Max 4.0 & Soundprocessing

Post by klaas kramer »

hi i have the new rds max 4.0 for 2 weeks now
currently its connected to the MPX in from my soundprocessing
it works but i has some problems: not phase locked to 19 khz pilot
rds freezes ,hangs ,stops scrolling.
i tried to connect the rds max 4.0 to the MPX out from the soundprocessor and then too the transmitter MPX in
but there is a ohm mismacht so that doesn't work the sound is extreme bad.

so what is the best way to connect it ?

the transmitter is not from pcs only the rds max 4.0
User avatar
pcs
Site master
Site master
Posts: 3131
Joined: Fri Jan 18, 2002 1:00 am
Location: Radio Land
Contact:

Post by pcs »

I have e-mailed you directly with questions already and no answer from you.
Best regards,
Marko - PCS Electronics
--------------------------------------------------------
Turn your PC into a FM radio station!
http://www.pcs-electronics.com
fax +386 4 2316 128
Yagi
Regular poster
Regular poster
Posts: 21
Joined: Sun Jan 22, 2006 10:52 am
Location: At home

Post by Yagi »

RDS max 4.0? or do you mean RDS max4000+?

I'm using the same RDS encoder without any problems (i think it's one off the best none professional RDS encoders you can buy! for a very good price!) and compared to the RDSmax3.0 (which i have also) a MUCH! better RDS encoder.

Maybe your sound/mpx level from the soundprocessor is to low for the RDS max to lock and did you also check your jumper settings?

Anders mag je ook wel in het Nederlands antwoorden als dat makkelijker is :D

Grtzz Yagi
User avatar
klaas kramer
Regular poster
Regular poster
Posts: 24
Joined: Tue Aug 31, 2004 7:08 pm
Location: urk
Contact:

Post by klaas kramer »

ja het is een het is zeker een geweldig ding vooral de functie het nummer wat je draait te laten zien in je rds
en de nauwkeurige tijd & datum.
En veel meer functie,s

Aleen werkt hij nog niet zoals het zou moeten.
Wat ik wil is dat hij op de soundprocessor aangesloten wordt.
Wat ik heb is een dsp x mini die heeft achterop een MPX uitgang voor naar de zender
een SCA input voor de rds en nog een pilot out.
Ik heb een keer de pilot out aangesloten op de mpx in van de RDS max4000+
en ja hij was meteen phase locked
en dan weer de MPX out van de RDS max4000+ weer op de SCA input aangesloten van de dsp x.
ik krijg dan wel rds maar hij loopt niet goed ,woorden ontbreken sommige tuners zien het rds signaal niet eens.
En de jumper hat ik ook al op high gezet maar dat maakte ook weinig uit.
Wat ik nu gedaan heb is de RDS max4000+ gewoon direct op de zender aangesloten op de SCA 1 ingang van mijn rvr blues 30 nv zender.
dat werkt wel stukken beter maar nu heb je dat de rds zoo een half uur kan werken en dan op je tuner vastloopt
maar dat is omdat hij niet phase locked is.
Dus dat is nog even uitzoeken hoe ik hem echt goed krijg.
voordat ik een rvr zender hat hat ik een cyber max 40W met de RDSmax3.0 ingebouwd dus ik weet hoe goed hij is
User avatar
bezerk
Regular poster
Regular poster
Posts: 34
Joined: Sun Dec 17, 2006 9:02 pm
Location: Alaska
Contact:

Post by bezerk »

translation please?
Yagi
Regular poster
Regular poster
Posts: 21
Joined: Sun Jan 22, 2006 10:52 am
Location: At home

Post by Yagi »

Toch wel grappig om op deze manier meer Nederlandse RDSmax gebruikers tegen te komen :D zelf gebruik ik um op 35 achter een DBMAX...

Maar als ik het zo lees weet ik niet of jouw problemen alleen maar het niet locken van de RDS is, zelfs al is de RDSmax niet gelocked dan nog zou de RDs gewoon goed moeten lopen, bij een niet! gelockte RDS krijg je alleen interferentie tussen je piloot en RDS wat zich vaak uit in een 'stoomboot' geluid onder je audio...

Ook een puntje is dat de rode led nu UIT! moet zijn bij een juist gelockte RDSmax, als je een RDSmax3.0 gewent bent is het net andersom en soms verwarrend.
Bij normaal gebruik moet de groene led knipperen en is de rode led uit.

De externe pilot in zou ik niet! gebruiken, vaak zit er een klein fase verschil tussen de pilot uit van de DSP en de werkelijke pilot de RDSmax (het enige voordeel is dat je stoomboot weg is) zelf de RDSmax laten locken geeft hier op de scoop een beter plaatje en klinkt beter. (in vakterm krijg je dan de quadruple lock)

Hier nog even een plaatje hoe je de jumper voor interne lock moet zetten.

Image

Test het eerst eens met alleen een lopende tekst, het ophalen van de titelsong van winamp wil weleens vastlopen en heeft verder niks met de werking van de RDSmax te maken.
Ook heb ik hier problemen gehad met de solderingen sinds PCS alleen nog maar loodvrij mag gebruiken zijn de solderingen hopeloos... :-?

Bij meer vragen hoor ik het wel.

Grtzz Yagi
User avatar
klaas kramer
Regular poster
Regular poster
Posts: 24
Joined: Tue Aug 31, 2004 7:08 pm
Location: urk
Contact:

Post by klaas kramer »

Ooh bedankt voor alle informatie

Nee de jumper heb ik altijd al staan zoo ja.
Nee dan moet het ergens niet goed gaan met het ophalen van de titel uit winamp ga ik zeker even testen
wat ik doe is ik krijg die rds max4000+ kant & klaar binnen en stel meteen in dat hij titels ophaalt en probeer vervolgens alles goed af te stellen.

dus als ik het goed begrijp kan ik het beste de rds max 4000+ direct op de dspx mini aansluiten met 1 kabel. Het rode lampje gaat dan wel niet uit
dat gaat pas echt uit als er een pilot op de rds binnenkomt.
dus daar is mischien de auto setting voor.

Dus wat ik eerst zal proberen is dat of het aan het ophalen van de titel ligt.

als dat het is wil ik het wel goed zien te krijgen ik vindt dat echt een prachtge functie. is wel stoer meteen het nummer op de rds van je radio
lokale radio gebruikt het niet eens
Yagi
Regular poster
Regular poster
Posts: 21
Joined: Sun Jan 22, 2006 10:52 am
Location: At home

Post by Yagi »

Het is zeker een leuke functie maar eerst je RDSmax goed aan de praat, kunnen we dan wel verder met de winamp functie. :D

Aansluiten:

MPXout van de DSPX naar MPXin RDSmax en MPXout van de RDSmax naar de zender.
De rode led moet nu uit zijn is dat niet het geval probeer dan het pilootlevel van de DSPX wat hoger te zetten regel vervolgens de input van de zender zo af dat je stereo ledje op je radio gaat branden.
Laad een stuk of wat PS names en regel nu het RDSlevel op de RDSmax zo af dat de RDS goed loopt en zet het potmetertje een tikje verder.

Misschien nog ff een tip, de jumpersetting van J11 en J12 staat verkeerd in het manual van de RDSmax4000+ als er geen! jumpers inzitten is de baudrate 14400 en NIET! 38400 zoals in het manual staat.

Suc6

Grtzz Yagi
Post Reply