PCS Electronics, radio and TV transmitter superstore! Chat with our engineers or leave a message English Espanol Portugues Norwegian    
  Topp » Katalog » Social Login Min konto  |  Handlekurv  |  Sjekk ut   
Våre produkter
Special sale items
FM transmitters->
RF accesories for transmitters->
FM amplifiers->
FM radio antennas
TV Transmitters->
PC Transmitters
TV amplifiers->
TV antennas
Coaxial cable and connectors
RDS Encoders
Stereo encoders
Wireless audio/video links
Instruments
Electronic components->
Software
Cool Stuff->
Solar power
Studio equipment->
DEVA Broadcasting->
AM transmitters - Coming back
RF service and design
Hva er nytt?
ModMon encore
ModMon encore
1,670.25EUR
Våre radioguider
Hvordan starte guide
FAQ
Making Your Own Transmitter
Koaksialkabel
Lydutstyr
Skjema
Nye skjema
Vegviser
Forsterkere
Antenner
Strømforsyning
Anbefalt lesning
Lodding
Testimonials
Informasjon
Om PCS Electronics
Forsendelse & Retur
Handle
Support
Tilgjengelig på lager
FAQ
Forum
Kontakt oss
Distributører
Personopplsyninger
Affiliate Program
Affiliate Information
Affiliate Program FAQ
Affiliate Log In
Kort
Gavekort FAQ
Sikkerhetsinformasjon


PayPal and credit cards accepted!
Hvordan starte guide Hvordan starte guide
 

Sett opp en radiostasjon

I denne guiden vil vi kunne gi svar på spørsmål til dette anngående og sette opp en radiostasjon.

Vi bruker vår MAX serie som eksempel i denne guiden.

Først, fin nut hvor stort område du må dekke.

1.) Hvor stor rekkevidde har senderen?
Dette går på fysiske lover, og mange faktorer påvirker hvor langt signalene går:

a) Plassering av sender og antenne har mye og si, på et høyt fjell vil du ha bedre dekning enn om den er plassert nede.

b) Interferens fra andre stasjoner og frekvenser nær frekvensen du bruker. Mottakere har mye og si om de er fintfølende og plukker opp signalene fra andre stasjoner også.

c) Har antennen fri sikt, frekvensen er klar og du bruker en portable mottaker av dårlig kvalitet, f.eks mobiltelefon vil du få følgende dekning


 

Power watt ERP

Dekning i KM

1W

omtrent  1.5-3 km

5W

omtrent  4-5 km

15W

omtrent  10 km

30W

omtrent  15 km

100W

omtrent  24 km

300W

omtrent  45 km


Det er ikke mulig og sende hundrevis av km på fm-båndet(87.5MHz to 108MHz), kun om område er helt flat og du har antennen på et høyt fjell med en kilowatts sender. Været og forandringer i atmosfæren påvirker senderlengden. Skal du dekke et veldig stort område må du sette opp flere sendere som er linket mot hverandre, som overfører fra en sender til annen, men for mange sendere vil gi dårlig lydkvalitet på sendere some r lengst unna hovedsenderen.

Hver klar over at det er stor forskjell på senderlengde, kvalitet og lyd på radiosendere fra forskjellige produsenter, enkelte tåler mer enn andre.

2. Hva trenger jeg?
Vi har allerede ferdige pakker med alt du trenger for og komme igang.
Komplette pakker finner du her. Finn ut hva ditt behov er før du kjøper.

Dette er hva du trenger for og starte en radiostasjon:

A.) FM Radio Sender
Dette kan være en av våre
FM sendere, basert på ditt budsjett og rekkevidde. Trenger du bare og dekke huset ditt kan du vurdere PCI MAX. Dette er et pc-kort du setter i PCI porten som ett hvilken som helst annet kort.

Er du på utkikk etter høyere kvalitet se våre
sendere i boks. Du kan selvfølgelig bruke pc-en din til sende musikk, koble til senderen og du er i gang. Nybegynnere kan se på vår Cyber Max Micro eller Cyber Max FM 15W for den første radioen. 15W liten kommunikasjonsradio , skoleradio, drive-in kino, og små mellomledd til andre sendere. Trenger du mer uteffekt? Kjøp en forsterker til senderen din senere.

Du kan også forsøke våre
FM KIT (montert eller byggesett). Disse kan tilkobles en stereo encoder som produserer stereo signal. Merk at disse må settes i boks, og de trenger kjøling.

B.) Antenne.
PCI MAX kommer med en hendig bærbar antenne.Alle andre krever en helt anderledes antenne.
Husk på følgende:
- Antennen må plasseres så høyt som mulig, helst i et tårn.
- Ha koaksialkabelen så kort som mulig
- Bra sendersted, ett fjell er perfekt
- Hold antennen unna datamaskiner, lydkomponenter,tv og andre antenner og kabeltv.



Also check our antenna guide.

 

C.) Koaksialkabel
For overføring av signaller fra senderen til antennen brukes koaksialkabel. Den eksakte typen kommer ann på ditt budsjett og lengde på kabelen. Korte kabler for lav effekt anbefales RG-58 or RG-213, for lengre strekk og høyere effekt brukes annen kabel. Sjekk
spessifikasjoner  og kjøp her.

D.) Strømforsyning
Enkelte trenger ekstern strømforsyning, pass på at du få en som passer til din sender.
Du kan også, lage din egen.

E.) Lydutstyr
Det kan være en limiter - kompressor, tape dekk, mikser cd spiller eller en PC. Det neste du trenger er en god mikrofon og muligens en lydløs mikrofonholder, slik at lytterne ikke hører du flytter på mikrofonen, ett miksebord for tilkobling av mikrofon(er) og lydklide(er) og videre til senderen.Husk et bra arkiv med musikk og du er klar til og gå på lufta.

F.) Radio Etikette; vær versom og respektfull på lufta!
Husk, folk der ute vil lytte. Kanskje det er barn som lytter, så vær varsom og bruk vanlig folkeskikk.


3.) CYBER MAX FM 15W installasjon eksempel
Typisk liten radiostasjon.

Cyber Max FM er vår mest populære model og er hjertet i mange små radiostasjoner rundt om i verden. Med innbygget LCD modul kan du enkelt justere frekvens og uteffekt. Den har også temperatur og SWR beskyttelse. Den bruker DC12-15V. Strømforsyning kan kjøpes med senderen. Du kan også sette inn RDS enkoder.

CYBER MAX LED STEREO
Cyber max FM 15W med Comet antenne, koaksialkabel og en PC



HVA ER INKLUDERT I DETTE EKSEMPELET?
-
15W FM sender
-
Comet antenne
-
10m Belden H-155 koaksialkabel
- Universal strømforyning.



REKKEVIDDE
Det er ikke enkelt og angi helt korrekt rekkevidde. Det hele har mye og si hvor antennen er plassert, og været påvirker mye.

HVA ANNET TRENGER JEG SOM IKKE ER INKL?
- SWR meter  for og tune antennen (valgfritt).
- Trenger du RDS, velg Cyber Max FM 15W with RDS encoder.
- Varierte lyd or RF kontakter.
- CD spiller, mixer, mikrofon, en PC...

Sjekk også våre guider for mer info. Komplette pakker finner du her her.



4.) INFORMASJON OM VÅRE SENDERE

Vår populære Cyber Max FM line er nå ute i  5 versjoner.
- Vanlig versjon har stereoenkoder, ingen DSP funksjoner eller RDS
- DSP versjon har professonell DSP stereo enkoder, XLR inngang og ingen RDS
- DSP/RDS versjon har professonell DSP stereo enkoder, XLR inngang og RDS
- RDS/XLR versjon har RDS enkoder og XLR inngang.
- MONO modell uten stereoenkoder og RDS, men med MPX inngang

Modell navn DSP
prosessor
XLR
inngang
RDS
enkoder
Fullt navn
Model A Nei Nei Nei CyberMaxFM
Model B (DSP) Ja Ja Nei CyberMaxFM DSP
Model C (RDS/XLR) Nei Ja Basic (uMAX- RM1) CyberMaxFM RDS/XLR
Model D (DSP/RDS) Ja Ja Full (RDSMAX30) CyberMaxFM DSP/RDS
Model E (MONO) Nei Nei Nei CyberMaxFM mono

Tabell over senderene

HVA ER DSP STEREO ENKODER?
Inngangsfilter med  19KHz signal, avansert signalprosessing med kompressor og limiter, alt justeres via LCD display

HVA ER RDS?
Radio Data System, viser stasjonsnavn i displayet på radioen.

Hva er XLR?
Balansert lydinngang, brukt av proffesjonelle.Fjerner støy og påvrikninger utenifra

 

Våre byggesett (bare PCB, uten boks)

Type Power Stereo SWR beskyttelse Antenna kontakt Power Utgangs
justering
LCD display Tuning Stabilitet
Band
RF filter
AM MAX II
5-10W
Nei
Nei
BNC
15-24V
Trimmer
Ikke
nødvendig
PLL
AM
MAX PRO 3+
15W
Med
 SE3 el SE4
BNC
13.8V-15V
LCD el trimmer
Ikke
nødvendig
PLL
FM
MAX PRO 4
10-15W
Med
 SE3 el SE4
BNC
13.8V-15V
LCD el trimmer
Ikke
nødvendig
PLL
FM

Comparison of our stereo encoders

Type XLR inng Stereo DSP Pre-emphasis Power 19KHz  filter LCD display Limiter 15KHz low pass filter
MPX filter
Plass for uMAX RT1
SE3+
Nei
Nei
12-15V
Nei
Nei
Basis
Basis
Nei
Nei
SE4 DSP+
12-15V
DSP
Very Sharp DSP
Nei
uMAX- ST1
Nei
12-15V
Nei
Nei
Basis
Basis



FAQ finner du  her.

Finnes det bøker om emnet?
 Ja. Vi anbefaler ARRL håndbok spesiellt.
This is "Den Hellige Bibel" for antenner, basis om electronikk  og radio. Sjekk listen her

Hva er et PCI MAX kort?
PCI MAX er et pc-kort som settes i en ledig PCI port akuratt som andre kort. Den inneholder en liten FM sender med PLL, og muligheter for RDS. Dette kortet lar den sende lyd fra din pc til din radio i et område rundt pc-en.
Et Windows program lar deg styre frekvens, og uteffekt.


Kan den brukes uten pc?
Ja, du må ta den ut av pc-en og sette på en LCD skjerm, som lar deg styre frekvens og uteffekt.

Vi ønsker en stor radiostasjon med lang rekkevidde, kan dette være noe for oss?
Nei, PCI MAX er ikke designet for slikt. Bruk heller vår  Cyber Max serie. Du kan fremdeles bruke lyd fra pc-en til radiosenderen.



Ved bruk av filtere kan jeg plassere antennen ved naboen tv antenne?
Feil! Low pass filters retter kun harmonien. Antenner og radiosender skal holdes unna radio, tv ,telefon og annet lydutstyr da dette lager problemer, et tips et og ha senderen plassert et lite stykke fra studioutstyret.


Problemer eller spørsmål? Kontakt oss!
Diskuter i vårt  Forum!

Fortsett
Handlekurv
0 varer
Bestselgere
Bestselgere
50W Nano FM transmitter package B (Exterminator)
48V/1800W mains power supply
Vertical 2-bay System ECOMAX7 (2-step combiner) wideband
STMAX3015 stereo FM exciter
500W SE+ FM transmitter package with antenna
600W circular dipole
BLF188XR
1KW Exterminator antenna
RigExpert antenna analyzers
1000W BLF188XR FM band 48V pallet
SE5000 DSP+ stereo encoder
D&R AirLite USB 8 channel mixer
Spesial
AirLite USB console/mixer
AirLite USB console/mixer
1,355.75EUR
1,350.00EUR
Søk
 

Bruk kodeord for produktet du ser etter.
Noteringer

Sign up and receive special deals, discount codes, news and product updates delivered to your inbox. Emails are sent out ~ 1x/month.

Meddelse
Besøk vårt forum
Siste poster:

Besøk forumet
Google™ translate
English French Spanish
German Italian Portuguese
Korean Japanese Arabic Greek Turkce
Valuta
   

Andre valuta

Kontakt oss | Om PCS Electronics | Support | FAQ | Hvordan starte guide | Forsendelse & Retur
Show prices In US$ | Show prices In EUR | Manualer, programvare og support

All tekst pa denne siden, produkt beskrivelser, guider og script
Kopirett © av PCS Elektronik d.o.o.
Laget av osCommerce